Sunday, August 2, 2009

Guna mengguna

Bismillahirrahmanirrahim

Dua tiga hari kebelakangan ni aku selalu fikirkan, kenapa orang(di sekeliling) selalu menggunakan barang/kepunyaan orang lain tanpa pengetahuan atau keizinannya. Setelah aku berfikir beberapa ketika dan ketika lagi, maka dapatlah aku simpulkan bahawa perkara itu berlaku kerana pemilik barang itu sendiri. Sedar atau tidak mereka juga ada melakukan perkara yang sama terhadap orang lain yang menyebabkan pemilik yang lain mungkin berkata:

"Oit si polan, ko guna ... aku semalam? ko tau tak aku nak guna ... semalam, penting/urgent/emergency! @$% punya si polan!!"

Maka dapatlah si polan satu atau dua atau tiga atau seterusnya perkataan yang tidak sepatutnya diperkatakan. Tak patut! Sebab kita sesama insan, hamba Allah hidup di dunia yang sementara ni semua sama saja. Kita bersaudara.

Itu satu hal, pokoknya disini ialah penggunaan barang tanpa pengetahuan atau keizinan. Aku sedar, aku juga kadang-kadang tak lepas dari melakukannya(mungkin selalu). Pada sesiapa yang berkenaan aku minta maaf banyak2. Rasa segan, ego atau apa saja yang mungkin menyebabkan aku hanya dapat menyatakannya disini.


Terkadang bila benda ni jadi padaku, geram juga rasanya dihati ni, tapi apa yang aku buat hanyalah memadamkan segala perasaan yang pelik dan buruk tu, dan biarkan saja beliau yang berkenaan.


Segala yang kita milki bukanlah selamanya milik kita.

Akhir, aku nak tegaskan bagi diriku dan yang membaca agar mengurangkan penggunaan hak milik orang lain tanpa pengetahuan dan keizinannya sebab kita tak tahu segala apa kemungkinan bagi pemiliknya walaupun dia pernah menyatakan "pasni kalau nak guna, guna jela..."
Wokey,sekian. Wassalam alaikum





No comments:

Post a Comment